Wednesday 10 August 2011

26 feb 2011


Mungkin ramai masih ingat lagi hani xcdnt.. 1stly hani nak ucapkan terima kasih xthingga pada u all sume yang datang melawat hani kat hospital n kat rumah.. Hanya Tuhan yang mampu balas jasa baik u all sume dan semoga persahabatan kita tiada penghujungnya.. Antara kejadian yang b0leh di k0ngsi bersama...

sampai area Behrang.. kereta saya di hentam 0leh sebuah keta BMW 5 series yg d pandu laju d l0r0ng kanan.. kereta tersebut cuba mengelak kereta Trit0n yang sudah berlanggar dengan kereta satria.. kemalangan ini membabitkan 5 biji kereta dan kereta yang hadapan sekali telah lari apabila semua keta berhenti.. kereta saya telah terjunam jatuh kedalam l0ngkang yang lebar di tepi highway.. kereta saya sebelah kanan hancur teruk dan saya tersepit d tempat pemandu.. hampir 1 jam saya tersepit d tempat duduk kerana b0mba lewat sampai.. dengan keadaan hujan masa 2.. baju saya dah penuh dengan darah.. sehingga ke hari ini kereta saya masih berbau darah..
 
saya di hantar di h0spital slim river dalam pukul 5pm tetapi malangnya sehingga pukul 8pm saya tidak diberikan apa2 bantuan awal.. hanya terbaring di wad kecemasan dengan baju yang basah dan kesejukkan.. alasan yang diberikan d0kt0r xcukup.. di dalam wad kecemasan 2 da se0rg remaja lelaki sebaya saya yang hancur kakinya tetapi dia juga masih dibiarkan terbaring di situ.. setelah diminta 0leh ayah saya.. baru nurse di wad kecemasan menukar pakaian saya.. tetapi malangnya kerja nurse 2 seperti x ikhlas.. dia mengunting pakaian saya dengan gunting yang tumpul dan menyentak2 kaki saya.. saya menjerit2 tapi dia seperti xmemahami kesakitan yang saya rasa.. saya d XRay dan nurse memberitahu kemungkinan besar tulang belakang saya retak.. saya hanya mampu terdiam kerana setahu saya kal0 tulang belakang retak @ patah kemungkinan besar b0leh lumpuh dan saya juga gagal menggerakkan kedua belah kaki saya masa 2.. saya hanya mampu b'd0a ketika itu.. ayah saya meminta kebenaran d0kt0r untuk menukarkan saya ke h0spital swasta tetapi d0ct0r beritahu kal0 nak b'tukar segala pertukaran adalah di bawah tnggungjawab sndiri.. ayah saya terpaksa menyewa ambulance.. saya dibawa ke KPJ H0spital di Shah Alam..

Sampai di KPJ Hospital dalam pukul 2pagi.. saya terus di layan dengan baik sekali.. saya di XRay seluruh badan saya.. saya mengalami gegaran 0tak yang kecil, retak tulang selengka, patah 3 pada lengan kanan dan kedua2 lutut pecah.. d0kt0r bilang saya akan di 0perate jam 9pagi 27hb..

MAJ0R 0PERATI0N dijangka mengambil masa 4jam tetapi berlajutan selama 6jam lebih.. 0perati0n berjaya dan saya di bawa keluar pada jam 4petang.. semua bersyukur kerana saya berjaya diselamatkan tetapi rupanya Allah nak uji saya lagi.. apabila semua bantuan pernafasan di cabut saya gagal bernafas dengan n0rmal.. sekali lagi 0perati0n dijalankan.. peparu kanan dan kiri saya terpaksa di tebuk dan saya terus dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU).. d0kt0r xbenarkan sesape p0n melawat saya tetapi disebabkan terlalu ramai yang datang d0kt0r beri kebenaran dengan syarat hanya 2 0rang sahaja yang b0leh masuk dan tidak di benarkan sentuh saya kerana takut kuman.. saya sedar lebih kurang jam 10malam.. terlalu banyak wayar di tubuh saya.. saya gagal b'cakap kerana da tiub yg dimasukkan kat mulut saya ke peparu.. setiap satu jam nurse akan seduh kahak daripada tiub 2.. sakitnya hanya ALLAH yang tahu.. saya xmampu menjerit.. hanya airmata yang jadi bukti kesakitan yang saya alami.. 2 hari tidak makan.. masuk hari ke3 saya dah b0leh makan bubur setelah tiub dicabut keluar.. saya mengalami muntah2 yang teruk.. alasan ubat terlalu kuat.. badan saya tak mampu tanggung.. saya dimasukkan 5 paket darah kerana darah kurang.. masuk paket yang ke4.. badan saya menjadi gatal2 dan merah kerana darah yang dimasukkan tidak diterima 0leh tubuh saya.. saya diberi rawatan kecemasan kerana bimbang darah tersebut dijangkiti kuman tp alhamdulillah saya tidak mengalami apa2 masalah.. saya dimasukkan ke ICU 4hari sebelum dipindahkan ke wad biasa.. tp bila fikir balik kadang2 rasa kelakar bila ibu saya diminta keluar dari ICU dengan alasan degupan jantung saya naik mendadak kerana banyak sgt bcakap.. hehe~

2 mgggu di h0spital, 1 pengalaman yang xmungkin saya lupakan.. saya belajar berjalan.. belajar duduk.. pengsan berkali2 kerana darah xsampai ke 0tak sbb 0t0t2 masih xkuat.. di h0spital saja saya dah jalani 3 kali 0perati0n..N sekarang Alhamdulillah saya dah beransur sihat.. berkat family dan kawan2 yang sentiasa doakan yang terbaik tok saya.. sem0ga kalian sume di rahmati Allah..


~hanie~

7 comments:

  1. YaAllah hani...ngeri bce post ko ni..xdpt ak bygkn cne ko skit dl kn..tp alhmdlah..skrg ko dh bransur pulih kn...ak doakn spya ko cpt2 shat spenuhnye k...

    ReplyDelete
  2. sila tinggalkan nama anda ye.. harap maklum.. hehe~

    ReplyDelete
  3. Oppsss...sory...yg 1st comment 2 wahida ye..leh x cm2?hahahaa

    ReplyDelete
  4. hani, kau mmg seorg yang tabah... aku bangga dpt kawan mcm ko.. lau aku tmpt ko mst aku x skuat ko.. aku nk jd sekuat ko lah...

    love u
    Adeq_Luz

    ReplyDelete
  5. Ujian Allah pelbagai...
    tabahkan hati...ada hikmat disebaliknya.

    ReplyDelete
  6. Tbace entri ne...kisah ko hani mmg sgt dhsyat..tp alhamdulilla ko sihat dan bole bjalan skrg...btw...blog ne aktif x lg?

    ReplyDelete
  7. Tbace entri ne...kisah ko hani mmg sgt dhsyat..tp alhamdulilla ko sihat dan bole bjalan skrg...btw...blog ne aktif x lg?

    ReplyDelete